torsdag 9 december 2010

Celiaki = glutenintollerant = allmänt besvärlig gäst..........

eller är det som jag inbillar mig. Bröd/pasta mm dvs varor som inte innehåller vanligt mjöl, ej potatis- och majsmjöl, är dyrare. Många upplever det som besvärligt att bjuda hem mig, det blir alltid dyrare!!!!

Det är alltid säkrast att äta hemma, då vet man vad man stoppar i magen. Det är alltid ett vågspel att äta ute, i tisdags var jag på julbord. Det var speciellt tillsagt, att det var en gäst med glutenintollerans som skulle äta. Visst fick jag mat, men ändå var det inte ok. Följden blir ett dygns magplåga, sedan ångrar jag mig att jag åt!

I somras när jag åt ute på en krog/nattklubb här i stan, påpekade som vanligt att jag inte tål vetemjöl. Blev ändå dålig, ringde dagen efter o klagade. Fick till svar:- Du kanske har ätit något annat, än det som vi serverade. Ja är man 40+, brukar man veta vad man stoppar i munnen!!!!

Bild lånad från Arlas hemsida

1 kommentar:

Bamsebus sa...

ja detta är ingen lätt åkomma vi har jag och du! Fast med mina nära och kära har jag aldrig märkt att det ska va jobbigt eller så. Och är det nya bekantskaper så tar jag gärna med bröd och så själv. Detta med att gå ut och äta är ett kapitel för sej. Nonchalanta är vad många är. Då är det mycket lättare och säkrare utomlands. Och vi tycker att vi bor i ett i-land. I detta med intoleranser är Sverige ett u-land! Det är ju inte för att det är kul som inte tål saker och jäkligt ont efteråt gör det också!
Ha en skön helg!
Kram Kram!